Páll Miklós: Andantino

Válasz egy levélre

Nálunk minden, minden a régi,
A dolgok, gondok, emberek.

Bús, ősziek a terek s utcák
És mindig halk eső pereg.

Nálunk minden, minden a régi,
A harcok, álmok s a dalok.

Nincs újság semmi, semmi, semmi…
…Csak lassan érted meghalok.

Segesdy László: Üzenet

Néhány fiatal költőtársamnak

No most, fiúk, – hajrá, előre!
Pattogjanak az ostorok
És hajtsunk föl a hegytetőre!

Az égen régen vár a nap már –
Lengessük meg a lobogót
Az életosztó aranynapnál!

No most, fiúk, – most megmutatni,
Hogy nem lehet a friss erőt,
Az ifjúságot megugatni!

szozattovabbacikkhez

Tornai József: A költők

       Mi se vagyunk

bölcsebbek, emelkedettebbek a többieknél,
kik itt ülnek a történelem
és a szellem folyótorkolatánál,

       se önzetlenebbek

vagy előrelátóbbak, mint éneklésre
nem ítélt szégyen-társaink,

       csalódunk, megöregszünk,

szozattovabbacikkhez

Urr Ida: Megtagadott tegnapok

A tegnapokat porba vágom:
menjenek!
nem akarom,
hogy valaha is verjenek.

A tegnapok csak gyöngyök voltak,
gyöngyövek:
a holnapok
kövek lesznek, súlyos kövek!

Mégis a gyöngysort áthajítom
vállamon
s a köveket
a holnapokat vállalom!

szozattovabbacikkhez

Árpás Károly: A magyar nacionalizmus gyengülése

1. Kezdetek és alapozás

A magyar nemzetiségi és nemzeti felfogást a 19. század első negyedében Kölcsey Ferenc alakította ki.

       Ám nem csupán a héber, görög, latin, francia, angol ismeretei alapján, hanem példának tekintette a német Herder »kultúrnemzet« felfogását, mert a magyarság sem volt »államnemzet«. Hiszen önállósága gyakorlatilag 1490-ben megszűnt.

       A költők /Vörösmarty Mihály, Petőfi Sándor, Tompa Mihály, Jókai Mór, Ady Endre, Tóth Árpád/ és az oktatók /Arany János, Juhász Gyula, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső/ szinte a 20. század első harmadáig fontosnak tartották Kölcsey ajánlatát! Az magyar, aki ha nem is vér szerinti, vagy társadalmi származású, de annak vallja magát. Ám ez nem vallást jelent, hanem a magyar anyanyelv és a nemzeti kultúra és a közösségi múlt elfogadását, valamint a jelen elvárásainak követését.

szozattovabbacikkhez

Ásgúthy Erzsébet: Krisztus, hol vagy?

Vak sorsunk sikoltása ez.
Kint szürke ólom permetez.

Kutya üvölt az éjszakába,
kopog a koldus csonka lába,
a szívünk üres, mint gazdátlan tanya.

Mert tovább tart az örök Bábel,
Még mindég harcol Kain és Ábel,
S üres bölcsőt ringat a Szűz Anya.

                                                   1941

tanya

Kiss Judit Ágnes: Szó

Hazádból,
hogyha még bírod,
Ne menj el, ó, magyar.
Hogy menekülj, lesz mindig ok,
És mindig, hogy maradj.
Itt áldozat, s vajon mi ott?
Bevándorló lehetsz,
Nem tudhatod, végül melyik
A súlyosabb kereszt.
Ez a föld régóta ugar,
Terméketlen, sivár,
De van még , ki zenét szerez,
És színházat csinál,
Szeret és harcol semmiért,
Mert másként nem tehet.

szozattovabbacikkhez

Mihály László: Pompéji őrtálló

Részvétlenül, sanyarú koszton
tengek s őrzöm híven a posztom.

S míg szennyes ár mindent betölt,
strázsálok egy parányi kört.

Már egyre szűkül, egyre fogy.
És holnap hogy leszünk? Sehogy.

Már tudom azt, hogy egyre megy,
s nem segít már se harc, se kegy.

Állok, hogy rendre kinevessék
szerepem: Tart a kötelesség.

szozattovabbacikkhez

Puszta Sándor: Psalmus

gesztenyebarna
gesztenyesimaságú
idő
csobbanástalan

próbáljunk föltámadni
mielőtt a koszorú
papírszalagjai eláznak

koszoru

Somló Sári: Útközben

Peregnek lassan szomorún
Az esőcseppek – mint a könnyek
Szívünkben…
Ködbefúlt határ
És sóhajunkkal sírva jár
S dörömböz a bezárt kapun,
Szilaj viharban, téli szél…
Mint átok – a lélekre törnek
Az árvaságok, özvegységek,
Vesztett hitek, – győző gazságok,
A pert veszített igazságok,

szozattovabbacikkhez

Tamás Lajos: Oszlopok

Se dísz, s e faragás, se festék nincsen rajta.
Maga a zordon természet, csupa erő
terméskövekből rakták össze,
Hogy erkélyt tartson,
Palotát tartson,
Templomot tartson
Mások helyett is görnyedő.

Az erkély ragyog a napfényben, csipkés vasrács
Övezi körül finom és úri homlokát.
Az erkélyen zene szólhat,
Virág nevethet,
Bankár heverhet.
Asszony sütkérezhet.
A váznak büszke külsőt ád.

szozattovabbacikkhez

Árpás Károly: Esztofil vélekedésem (esszé)

Az „esztofil” kifejezés részben görög eredetű és a 19. század első felében jött létre: jelentése ’szeretik az észteket’. Az idegen szó jelentése szerint az észt területi német származású alkotók szeretettel kapcsolódtak a helybeliekhez.

    A 19. század utolsó harmadától, meg a 20. század első negyedétől a magyar alkotók is szívesen kapcsolódtak az észtekhez: az alap a nyelvrokonság is volt. Meg 1990-ben létrehozták a Magyar-Észt Társaságot is.

    Példaértékűnek tekintem az észt nemzetiségűek közösségi létezését!

    Tegnap, 2015.11.17-én Budapesten a társasági éves közgyűlésen láttam egy amerikai filmet, amelyben példaszerűen kiemelték az észt dalos-ünnepek történetét. James és Maureen Tusty rendezte az 55 perces, 2014-ben készült dokumentumfilmet: eredeti (angol) nyelvű címe To Breath As One, észtül Üheshingamine.

    Óriási jelentősége van ennek a nemzeti közösségi viselkedésnek! Ugyanis az észt állampolgárok nem követik a nyugat-európai fogyasztói társadalom tömegkommunikációs viselkedését! Jelentősnek tartják, hogy minden állampolgár vegyen részt a dalos-ünnepi eseményeken – nem csak hallgató tagként, de énekeljen is!

szozattovabbacikkhez

Pete László Miklós 2015. - II.

    MÁSODIK RÉSZ

    „Egy párhuzamos dimenzióban minden másképpen történt”

    2015. augusztus 15.

    FELHÍVÁS AZ ORSZÁG LAKOSSÁGÁHOZ!

    A Magyar Köztársaság állampolgáraihoz!

    A hazánkban ideiglenesen tartózkodó menekültek száma a mai nap meghaladta a 250 ezer főt, és még egyre érkeznek, átlagosan naponta 7-8 ezer ember.

    Mindenkinek a figyelmét nyomatékosan felhívom rá, ezek az emberek nem kívánnak hosszabb ideig Magyarországon tartózkodni, a Magyar Köztársasághoz benyújtott letelepedési kérelmek száma az ezret sem éri el. A menekültek többsége tovább szeretne menni, de a továbbhaladás az európai jogszabályok értelmében elhúzódó adminisztrációt igényel.

    Hatóságaink minden tőlük telhetőt elkövetnek, éjt nappallá téve dolgoznak azon, hogy a menekültek továbbhaladását felgyorsítsák. Kérjük mindenki türelmét és megértését.

    Kénytelenek vagyunk tizenegy újabb menekülttábort létesíteni, de a menedékkérők várható tovább nagy száma miatt még ez sem tűnik elegendőnek.

szozattovabbacikkhez

B. Palotai Boris: Naplójegyzet

1924. jan. 19.

–  –  – és széthull minden, örökre vége
a kiejtett szónak, betelt vágyak
hegyén megállunk, s kérdjük mivégre
e sok harc –  –  –
Mint repedt vakolat
pattannak rólam tegnapok
s csak azt tudom, hogy vagyok
talán ma estig, talán tíz-húsz évig
ha kérdik
mit csináltam egy hosszú élten át
– „én nem tudom,
jártam zsákutcán és jó úton,
voltam ellenség és jóbarát
rettegtem s félve-féltem,
éltem!”

szozattovabbacikkhez

Berda József: Magamra maradtam?

Kivel barangoljak most már? Sorsom
titka, erre felelj! Itt hagytak, temetőbe
vonultak József, Mátyás, István s az
egykor velem csavargók közül, akik
élnek még; mind-mind cserbenhagytak, mint
magános, megöregedett árvát, – főként András
és Lajos és a még élő másik István is.

temeto0124

szozattovabbacikkhez

Czóbel Minka: Ung felől

Sivít a szél, hallgatjuk a szelet,
Talán szárnyán repül egy üzenet?
Erdős hegyekről, túl ők küldik nékünk,
Kik küzdenek – vagy már pihennek – értünk.

Felhők között bujdosnak csillagok,
A hold rideg, beteg fényben ragyog,
Bearanyozza pusztult ház falát,
Véres mezőkre küldi sugarát.

Holtak merev szeme az égre néz,
Felettük leviharzott már a vész,
Hol vannak mind, kik tegnap itten voltak?
–  – Dicsők az élők, dicsőbbek a holtak.

Dutka Ákos: A Nirvána kapujában

Mikor nyugodt és mély a lélek,
Miként a sima őszi tenger, –
Játszik sok tűnő gondolattal,
Mint víz tükre a fellegekkel.

Ilyenkor csendes éjszakákon
Be jó balgán az égre nézni…
A végtelenbe ringatózva,
Semmit se kérni, sem remélni,

Csak a lelkünkkel átölelve
Minden virrasztó szenvedését,
Jámbor szívünkkel elhitetni
A megváltó, nagy földi békét.

S lebegve, halkan, ringatózva,
Szállani messze tengerekre,
Isten s világgal békességben
Nézni, az örök szent vizekbe…

Havas István: A harangozó

Falusi rektor volt édesapám,
Gondtól görnyedő, terhet hordozó:
Tanító, kertész, s titkoljam talán:
A többi közt volt még – harangozó.

Tíz mérő tiszta búza járt ezér’,
A bölcs eklézsia megfizetett.
A mellékesből lett főfő: kenyér,
S lakmározott vígan a nyolc gyerek.

Meleg rezgéssel kongott a harang,
Bársonyként fogta meg a szíveket.
A csáradi völgyben fönt és alant
Nyugalom fogant, béke született.

harang

szozattovabbacikkhez

Mécs László: Ballada az életről tücsök-zene mellett

Tikkadt május-alkonyatkor vastag bottal vándoroltam;
fűre fára a csönd csókolt harmat-ajkú hallgatást.
Ám a tücskök fittyet hánytak csöndre, éjre, hangicsáltak
s csöndet csúfolón zenélték; cip cirip, cip cirip, …
…Messze, messze görbe hátú, fáradt lábú vándorképpen
vánszorgott az égnek alján véres arccal már a Nap.
Tűzisten, mondd, hova lett a hegyre, habos fellegekre,
égtetőre szökve hágó táncos lábad ereje?
…Cip cirip, zenélt a tücsköm… bársonyos, aranyló lábbal
lépkedett a hajnalcsókos isten fönt a fellegen,
a felhőt megsarkantyúzta s az repült, mint vad vihar.
S lába tánca átszökött a jegenyékbe, gabonákba
s hogyha zúg a szél dudáján ördögtáncok ritmusa:
nagy kacéran a dudással játszanak csak s hajladoznak.

szozattovabbacikkhez

A hűtlen intéző ! /Lk 16,1-13/

Miként lehetünk hűtlenek az intézőségben? Nyilván nem csak arról van szó, hogy loptam, sikkasztottam, elherdáltam a vagyont. Lehetek úgy is hűtlen, hogy nem a gazdám elvei, filozófiája szerint vezettem a gazdaságot.

    Az intéző e-világi ember. Ura pedig, aki e világ fejedelme, nyilván arra buzdítja intézőjét, hogy a gazdaság minél nagyobb profitra tegyen szert. Bár ő maga nem sikkasztott, az adósok tartozását figyelemmel kíséri, -mondhatjuk, hűségesen bánik a vagyonnal, mégis az adósságállomány felduzzadása miatt megfojtja a növekedést, nem látja át a gazdasági folyamatokat, a fejlődéssel ellentétesek intézkedései. A tulajdonos a pangó gazdaság láttán új intéző után néz.

    Az intéző (menedzser) szereti a munkáját, őszintén bevallja magának, hogy máshoz igazán nem ért. Kapálni nem szeret és nem is tud -tehát a mezőgazdasági munkát igazán nem ismeri, a spekuláció az ő világa. A kényszerhelyzet elviszi a felismeréshez: egy adósságcsökkentés, elengedés, élénkíthetné a gazdasági folyamatokat. Az adósoknak kedvezményt ad.

    A tulajdonos, aki fel akart mondani az intézőnek, megváltoztatja elhatározását, sőt megdicséri ügyességéért.

    E világ fejedelmével ellentétben miként gondolkodik a Világosság Fejedelme? A gazdálkodás célja nem csupán e-világi boldogulás, sokkal inkább az, hogy egyszer befogadjanak bennünket az örök hajlékba.

szozattovabbacikkhez

szozattv


szozat a tiszta hang Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Trikolor Gala 2020 Stefania REGISZT Rátkai 2020 01 30 jorafordulopal vers2020a Patriotak-Kronikaja-4.1
 
szentkorona orszagaert alapitvany logo

 


egyesuletkopf