45 éves a Charta 77 – Néhány szó az önégető tisztességről

Az év fordulóján megint belefutottam a kérdésbe: miért? A kérdés annak apropóján fogalmazódott meg bennem, hogy egymásra csúszott két dátum: Václav Havel halálának tizedik, illetve a Charta 77 kiáltvány megjelenésének 45. évfordulója. A cseh elemzők pro és kontra oldalról alaposan körbejárták a témát, bár mindegyikükön érződött, valamilyen irányból elfogultak. A Havelt tisztelők jóformán csak a pozitívumokról beszéltek, az őt kritikával szemlélők inkább a negatívumokról. A gyenge szlovák elemzések az első csoporthoz csatlakoztak: a Chartát nagyon kevés szlovák írta alá, s a szimpatizánsok, a mostani emlékezők inkább Havel kiszolgálói közül kerültek ki. De a fő kérdést nem tette fel senki: miért? Miért volt az, hogy egy reménytelennek tűnő helyzetben, egy erősnek, megingathatatlannak tűnő diktatúra kellős közepén magukat komolynak tartó emberek – fütyülve a politikai-társadalmi-pszichológiai realitásokra – teljes mellszélességgel szembementek a nagy trendekkel, s kiszolgáltatták magukat a hatalom erőszakszervezetei durvaságainak? Egy énekes számára a fellépés lehetősége, a koncert megtarthatósága, a hanglemez megjelentethetősége jelenti magát az életet.

szozattovabbacikkhez

Az új év, az új év, áldást hozzon rátok!

Az új év első napján elhangzott egykori kívánságok, köszöntők ma is aktuálisak lehetnek. Hisz azok a nép óhaját fejezték ki (kívánva az egészséget, bőséget, a békét) leleményes formában ötvözve a népköltészetet az olykor elnépiesedett irodalmi alkotásokkal; összekötve a múltat és a jövendőt, no meg az egyes ünnepköröket.

A tájainkon elterjedt újévi köszöntőkről a XVI. század óta vannak adataink. Az újév reggeli házról házra járás a magyar nyelvterületen is elterjedt: a fiúgyermekek, legények, férfiemberek különféle köszöntőket mondtak ilyenkor: a háztartás, a gazdasági élet és az egyén szerencséjét kívánták. Elterjedt például az Újesztendő, vígságszerző kezdetű vallásos népének is. Az Ipoly jobb partján gyűjtött újévi köszöntők is hűen tükrözik a nép vágyát; kifejezik a szegény ember óhaját, s mindazt,

szozattovabbacikkhez

„Adjanak csattanós választ a provokációkra!” Így rendelte el Ceaușescu a temesvári vérengzést

<a href=Egyszerre hátborzongató, tragikomikus és tanulságos annak a telekonferenciának a szövege, amelyet a diktátor 1989. december 17-én folytatott katonai és pártvezetőkkel a Temesváron kialakult helyzet miatt.

1989. december 15-én kezdtek gyülekezni a református hívek Tőkés László temesvári parókiájánál, hogy megakadályozzák a fiatal, szókimondó lelkész kilakoltatását és áthelyezését. A tömeg egyre duzzadt, a hatóságok válasza nem maradt el – de éles lőszert akkor még nem használtak. December 17-én az állam- és pártvezetés úgy ítélte meg, a helyzetet keményebb eszközökkel kell kezelni, ezért Nicolae Ceaușescu pártfőtitkát telekonferenciát hívott össze az állami, katonai és pártvezetőkkel, ahol egyértelművé tette: a felkelést kíméletlenül le kell verni, a temesváriakra lőni kell.

Ennek a telekonferenciának a szövegéből az Adevărul közölt szemelvényeket, és publikálta a telekonferencia teljes jegyzőkönyvének a leiratát. Ennek fordítását közöljük most, változtatás nélkül; igyekeztünk megőrizni, amennyire lehetett, a pártfunkcionáriusi bikkfanyelv azon fordulatait is, amelyeket a diktátor használt kíméletlen parancsainak megfogalmazása során.

szozattovabbacikkhez

EGY VISELETKUTATÓ DILEMMÁI

Veres EmeseHosszú évek óta próbálnám saját kutatási területem, a barcasági csángó falvak viseletkultúráját feltérképezni. A rengeteg fennmaradt fénykép ellenére is nehéz képet alkotni a viseletalakulás lépéseiről, mikéntjeiről. Leírásaink esetlegesek, ám kiindulópontunk mindenképp Orbán Balázs munkája, amelyben a Barcaság is megjelenik, még ha a 19. század közepi viselet leírása itt sem teljes.

Ha már van hétfalusi meg krizbai adat Orbán Balázsnál, mit is gondol a naiv kutató, aki éppen a Sóvidékről kíván képet alkotni? Hogy minden bizonnyal talál a vidék falvaihoz is kiindulópontot, ha fellapozza a köteteket. Milyen kézenfekvő is lenne! Hiszen a 19. század dereka, a forradalom utáni időszak számtalan változás tanúja.

Ám a nagy székely néprajzkutató és a fotográfia úttörője a történelemre figyelt, a települések múltjára, iparára, ritkábban a szokásokra és a viseletekre, mint tette ezt igencsak részletesen a VI. kötetben, azaz a Barcaság leírásánál.

szozattovabbacikkhez

Népszokásaink is pusztulóban: a halál vált központi rituálénkká – évértékelő Balázs Lajos néprajzkutatóval

Lakodalom, keresztelő, temetés, bálok – csupán néhány esemény, amely az elmúlt időszakban a pandémia hatására teljességgel átformálódott. Ami a járvány első évében tilos volt, az a második évben a lazítások ellenére sem maradt bizalomgerjesztő az emberek szemében, így lassacskán elveszett a sorsfordulók jelentősége: már nem közösségépítés céljából ragaszkodunk szokásainkhoz. Balázs Lajos néprajzkutatóval összegeztük 2021-et, amelyről úgy vélekedett, rituálék terén a halál került előtérbe. Módosította a temetés és elbúcsúzás mikéntjét, elszakította egymástól az élőket és holtakat, a méltó elköszönés eltörlésével pedig mély űrt és szomorúságot hagyott maga után.

Közel 50 éven át kutatta Csíkszentdomokoson az emberi élet sorsfordulóit – a sokéves munka arról tanúskodik, hogy szenvedéllyel űzte foglalkozását. Hogyan talált hivatására?

szozattovabbacikkhez

Búcsúzóul...

Czipott György

 

...minden kedves Olvasónknak köszönetképp, amiért a Szózat írásain keresztül egybekapcsolódhatott szellemünk. Mindenki másképp korhad, én hetven évemen túllépve már csak arra szeretném fordítani maradék erőm, amit továbbadásra a Teremtőtől kapok. Égtájoló című könyvemben megjelent versemmel búcsúzom szeretett Mindmyájuktól.

Czipott György
webszerkesztő

 

Visszavan-ima

immár megtizedelődnek
visszatérő költöző szavak
s lámpából porkamész szitál
megélt napokra géppapírra
mégis tiszta vonzóerő
térít elénk vasárnapos kendőt
hogy elszáradt zörgő
világfaágak árnya jobban vetüljön
rend egyre szertehullik
és tíz körömmel is hiába
nem kaparhatjuk holdtestűvé
beteg lármafák hűdött lángjait
minduntalan szép erők zúgnak
világhosszú orgonasípokban de
fölösen állnak hangjegyekké csillagok
örökkönörök rekviem
csurom szünetjelekké sorvad
letaszított bennünk

pokol brigadérosa lám toboroz
     földsúlyokat szüntelen

megszürkültek
évszázados üvegesszekrényekben
mind pajkos porcelángésák
eozinkócsagok és családi képek
megszürkült szembogár is
őrzők zörgő arcában
sorrazúzódtak monstranciák
színehagyottá csikaszultak
immár mindenségpásztor álmai
mennyugaron

zuhanásunk egyre sebesebb Uram
lehessen még ami csöndből visszavan.

 

Elfelejtett Nagyboldogasszony ünnepünk…

Szent Istvan felajanlja az orszagotGyermekkoromban, az 1960-as években, amikor a budai ferenceseknél megtelt a templom, örömmel énekelte a nép: „Nagyasszonyunk, hazánk reménye, bús nemzeted, zokogva esd!” A szerzetes, aki már megjárta addigra a kommunista börtönöket, s félholtra verve engedték szabadon, a szószékről lelkesítő, hitben és magyarságban megerősítő beszédben emlékezett arról, hogy Szent István miként ajánlotta fel Jézus anyjának a Szent Koronát, és a Kárpát-hazát a benne lakó nemzetekkel együtt… És felcsendült a mise végén egy másik kedves népének:”Óh, Nagyasszony, nemzetünk reménye, rád szegezzük könnyes szemeink…”
És a templomból ragyogó szemű, boldog nép lépett ki, noha a kommunista diktatúra akkor sem kegyelmezett senkinek. Mégis volt 15-20 ministráns és a nép tudta, hogy Mária oltalma ezer esztendős oltalom, amelyet a Jánosnak, a keresztről mondott krisztusi szavak alapoztak meg, amely szavak Máriát a hívők közösségére, a keresztényeket pedig Máriára bízta égi anyjukként: „Íme, a te anyád!” (Jn 19,26-27)

szozattovabbacikkhez

Keresünk...

... a honlap folyamatos működtetéséhez (minden hónap első néhány napja a lekötöttség) állandó, webtervező munkatársat!

A munka végzéséhez elengedhetetlenül szükséges
- a Joomla CMS rendszer gyakorló ismerete, átlagos jártasság a HTML kód írásában-értelmezésében (olykor szükséges kód-szinten változtatni a szöveget, de ezt a belső, JCE Editorban egyszerűen meg lehet oldani),
- MS Word használata a havi anyagok kezeléséhez, FTP lehetőség a képek tárba töltéséhez,
- Photoshop ismerete képkezeléshez,
- lehetőség szerint Macintosh számítógépes környezet (megoldható Windows alól is természetesen),

Ha Önt érdekli az állandó szerkesztői feladat, kérjük, mielőbb jelezze azt a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címünkön és adja meg mobil-telefonszámát is, hogy azonnal fölvehessük önnel a kapcsolatot, minden további megbeszélésére.

Cságoly Péterfia Béla
főszerkesztő

Ideje beszélnünk a huxitról

huxitTudom, hogy tabudöntögetésnek számít, de valakinek le kell írnia a szót, s most először nem feltétlenül elrettentésként: huxit – azaz Magyarország önkéntes, szuverén kilépése az unióból (a brexit mintájára). Vajon valóban huxitra lenne szükség, különös tekintettel a magyar gyermekvédelmi törvénnyel szembeni példátlan, soha nem látott módon összehangolt uniós és nyugati támadássorozat után?
Nem ezt állítom. Hanem azt, hogy 2021 júliusában eljött az ideje annak, hogy most már komolyan vegyük fontolóra esetleges kilépésünket egy ezer sebből vérző, birodalmi tüneteket mutató, a kelet- és közép-európai tagállamokkal látványosan lekezelően, arrogánsan bánó államszövetségből. Ugyanis elérkeztünk a választóvonalhoz: a globalista pénzügyi elit és az általuk irányított uniós intézmények – bizottság, parlament, bíróság, részben az Euró­pai Tanács – valóban elszánták magukat a megleckéztetésünkre. Sőt nem pusztán arra: a megbüntetésünkre. De még annál is többre: az ellehetetlenítésünkre, ha nem tesszük meg azokat a lépéseket, amelyeket ők diktálnak nekünk. És természetesen a végső eszköz a pénzmegvonás. Vagyis amit az egyik bizottsági alelnök, nevezett Katarina Barley mondott (persze Soros György és követői mellett), aki kijelentette, hogy az olyan renitens országokat, mint Magyarország és Lengyelország, ki kell éheztetni azzal, hogy megvonják tőlük a pénzügyi támogatásokat.
És ennek már valóban fele sem tréfa.

szozattovabbacikkhez

Jurák Kata bibliai hasonlata

Jurák KataNézem a világ minden táján tomboló természeti katasztrófákat, az árvizeket, a földcsuszamlásokat, a viharok rombolását, amelyekkel a természet semmi mást nem tesz, mint visszafoglalja a Tőle elorozott életteret, a normalitást, azt a rendet, amelyet a Teremtés óta minden nemzedék – jobban vagy kevésbé jól, de – megtartott, tisztelt és aszerint is élt.
Amikor Jurák Kata, a bibliai isteni szövetség emberek által való megszegéséről írt, jó helyen keresgélt. Jót írt. Ám, aki szó szerint vette, az részben nem is értette, mit akart írni Jurák, aki pedig bírálta, az arra sem méltó, hogy megemlítsük. A baj nagy! És egészen Istenig ér… hiszen az ember valóban megszegett minden Istennel kötött szerződést, ami biztosította a létét, az életét, a normalitását. Az ember azonban nem veszi észre saját hibáját. Épp úgy viselkedik, mint matekdolgozatkor a diák, aki nem ismeri fel, hogy hol az összeadási hiba a dolgozatában… mert ő vétette. Ha viszont más ránéz, akkor azonnal szembetűnik. Nos, így van a mai világgal az is, aki gondolkodik, érez és hisz. Nem belterjesen, hanem kívülről és felülről szemlélve a dolgokat.

szozattovabbacikkhez

Egyre jobban fogy Kárpátalja lakossága

karpathirLOGO12021. június 1-jei adatok szerint a megye becsült lakossága 1 millió 247,3 ezer fő volt. Az év öt hónapja alatt 2781 emberrel csökkent a létszám, amit 3147 esetben természetes népességfogyás, míg 366-ban lakóhelyváltoztatás okozott.
Továbbra is csökkenő tendencia figyelhető meg az élveszületések terén. Összevetve a 2020-as mutatókkal, 260 csecsemővel 5140-re csökkent az élve világra jött gyermekek száma. Ez 4,8 százalékos visszaesés.

szozattovabbacikkhez

Szent Anna ünnepe

anne11b 210715 4c 2 1Július 26-a Szent Anna, a magyar néphagyományban Kedd asszonya napja. A katolikusok Szűz Mária édesanyját tisztelik benne.
Az újszövetségi szent könyvek semmit nem mondanak a Boldogságos Szűz Mária szüleiről. Néhány névvel találkozunk a rokonságból: Erzsébet és Zakariás, Szalóme és Zebedeus, de e két szülő nevét nem említik.
Egy 2. századi apokrif könyv mondja, hogy Mária édesanyját Annának, apját Joachimnak hívták, és a két név jelentése figyelmet érdemel, mert Anna annyit jelent: kegyelemmel áldott, Joachim pedig: Isten megvigasztal.
Az ünnep a 13–14. század táján terjedt el Európában, annak az érdeklődésnek következményeként, amellyel Krisztus emberi természete és emberi valósága felé fordultak a hívők. Ez az érdeklődés a keresztes háborúkból visszatért lovagok elbeszélései nyomán éledt föl, és kiterjedt Jézus szülőföldjére és rokonságára is. Érthető, hogy az Üdvözítő nagyszülei iránti tisztelet is felélénkült.

szozattovabbacikkhez

Megosztó-e a latin mise? – „Ferenc pápa” öngólt rúgott…

FerencAmikor a budai ferenceseknél, öt évesen megtanultam latinul ministrálni, nem gondolták az akkori papok és szerzetesek, hogy lesz majd II. Vatikáni Zsinat, amely elindítja az egyházat egy olyan lejtőn, amelynek a végét most látjuk, tapasztaljuk és amely teljesen értelmetlen intézkedésekhez vezet, és egyházszakadást is előidézhet. Azt sem gondolták akkor az öreg, hitükhöz és Rómához hű papok és szerzetesek, hogy jön majd egy pápa, akinek a működése mélységesen megosztó, hitbéli bizonytalanságot előidéző lesz, s ennek következtében a bűn úgy terjed majd el az egyházban, mint a sárlavina. Az sem volt elképzelhető abban az időben, hogy lesznek papok, akik bekötött szemmel követik a megosztást, a relativizálást, az ellenségeskedést, a krisztusi hagyományok sárba tiprását. Mára mindez bekövetkezett…
VI. Pál liberális zsinata meghozta a "modern" egyházi rendelkezéseket, elkezdődött a lelkek eltérítése, a krisztusi tanítás relativizálása, a templomok átépítése, az áldoztató rácsok lebontása, a szembemiséző oltárok esztelen felállítása, a művészettörténeti emlékek szétbarbárkodása, a liturgikus szövegek egyoldalú megváltoztatása… és sorolhatnánk. Mára a teljessé vált a káosz, s ez jellemzi az egyházat. Mint a királyvízben az arany, úgy oldódnak fel a világ szennyében a szent hagyományok, az alázat, az imádat, a hitelvek és a hitigazságok.
Ebben az őskáoszban egyedül a latin szertartás, a latinul mondott hagyományos szentmise volt az egyetlen kapaszkodó, és az egyetlen valós, hiteles Eucharisztia-ünneplés.
Most ennek vége a hivatalos Római Egyházban, mert a római püspök úgy gondolja, hogy a latin mise megosztó. Csak ő gondolja így. Míg a nála klasszisokkal műveltebb, egyházjogban, teológiában összehasonlíthatatlanul magasabb szinten lévő XVI. Benedek pápa Őszentsége pont arra törekedett, hogy a zsinati tévelygéseket kijavítsa, addig az argentin utód késsel vág az elevenbe, és lábbal tapossa a hívek közösségének lelki életét, Isten iránti vágyának lehetőségeit.

szozattovabbacikkhez

 

Gidófalvi élettörténetek – Vitéz Józsa Ernő életútja

v.Józsa Ernő1918. október 26-án született Gidófalván. Édesapja, Józsa Gyula Gidófalva község főjegyzője volt, édesanyja nagyajtai református lelkész-esperes lánya. Volt egy testvére, a nála másfél évvel idősebb Gyula.
Trianon után áttelepült a család Csonka-Magyarországra, ahol édesapja Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében (Szajol község) kapott főjegyzői állást. Gyula báty­ját 1927-ben, négy elemi után felvették a soproni magyar királyi II. Rákóczi Ferenc Katonai Nevelőintézetbe, Jász-Nagykun-Szolnok vármegye alapítványi helyére. Ott azonban olyan szerencsétlen baleset érte, amely a fegyveres szolgálatra alkalmatlanná tette őt. Gimnáziumban érettségizett, majd a Honvédelmi Minisztériumban kapott beosztást katonai közigazgatási területen.

szozattovabbacikkhez

Gyere Erdélybe, hol gyilkos a tó és nincs paleó!

gyilkostóJöjj el hozzánk, a nyár heves. (A kassza még nem egyenes. Gyere!)
Úgy lesz, ahogy tudtad, ahogy előre elképzelted. Eldöntötted magadban, hogy milyen, és tényleg. Hisz láthattad a Dunán. Olvashattál pár Erdély-regényt. Átlapoztál néhány katalógust az interneten. Mint gondolások a Canal Grandén. Mint tolldíszes indiánok a Grand Canyonban. Mint dudát fújó szoknyás férfiak Skóciában. Mint embernagyságú Donald kacsák Disneylandben. Igen, vagyunk mi ugyanúgy. Itt. Neked. Székelyruhában. Benne a tájban.
Gyere, itt nálunk minden csupa táj.
Erdély olyan kis tájjellegű, igen. Mint azokon a kisfilmeken. Omló templomok, agg megmaradók, táj. Varrottasok, ekeszarv, táj. Bánatos furulyaszó a tájban, fáradt fafaragó a tájban, bús tehenek, szomorú szekerek a tájban. Furfangos, ám szótlan emberek a tájban. Tépázott nemzeti szalagok tájban. Kopjafák, magány, táj, Erdély. Ez nem olyan vidám, tudom. Csüggedni kár, csak jöjj, mutatom.

szozattovabbacikkhez

szozattv


szozat a tiszta hang
  2023.06.10.11.XVI.Szent_Korona_Konferencia03 2023.06.10.11.XVI.Szent_Korona_Konferencia03 Családom bhi 2023október 31 Históriás szabadegyetem 2023 06 02 2023. 02. 25. SZENT KORONA DÉLUTÁNOK03istenszülőMeghívó két oldalonszekelyfold-november Szaszregen-december2022 pusztaszabolcs-1Meghivo Orosz Ors Szoborsors aink c könyv bemutatójára Gyóni_kötet Patriotak-Kronikaja-4.1 
 
szentkorona orszagaert alapitvany logo

 


egyesuletkopf